Italien: Genua 2001

Genua, Juli 2001

Die Reichen schützen sich mit brutaler Gewalt und Repression - diesen Eindruck erhielten viele bei den Bildern und Berichten über das G8-Treffen in Genua.

Die NGOs, die sogenannte "Zivilgesellschaft", die auf friedliche Mittel setzt, wurden offiziell hofiert, doch ihre Forderungen verhallten ungehört. Ihre Anliegen schaffen es nicht einmal, in den großen bürgerlichen Medien diskutiert zu werden.

In Genua hat die Unterdrückung der Anti-Globalisierungsbewegung eine neue Dimension erreicht: Ein Demonstrant wurde mittels eines Kopfschusses getötet. An den Wänden der Pressezentrums der NGOs (Genoa Social Forum) sind offensichtliche Blutspuren, an den Händen der Carabinieri klebt Blut.

Amnesty International hat auf die Ereignisse in Genua mit einer Presseaussendung am 22. Juli 2001 reagiert. Darin nimmt die Menschenrechtsorganisation Bezug auf die Umstände des Todes von Carlo Giulani, auf die Angriffe der Polizei auf friedliche DemonstrantInnen, JournalistInnen und unbeteiligte Personen sowie auf die Razzia im Genoa Social Forum und fordert eine sofortige, gründliche und unparteiische Untersuchung der Vorfälle. Amnesty International bezieht grundsätzlich keine Position zu Wirtschaftssystemen oder zur Kritik am Kapitalismus.

Die Arbeitsgruppe für verfolgte GewerkschafterInnen drückt ihr Entsetzen über die Repression in Genua aus und fordert, dass die Argumente der KritikerInnen und GegnerInnen der Globalisierung nicht verprügelt werden, nicht ignoriert werden, sondern - im Sinne der Meinungsfreiheit - Verbreitung und Beachtung finden und in ernsthaften Diskussionen erörtert werden.

AI Index: 30/004/2001
22 July 2001

ITALY: AUTHORITIES MUST CARRY OUT URGENT INVESTIGATION AND REVIEW OF G8 POLICING

Amnesty International [AI] is very concerned by the circumstances in which -- during anti-globalization demonstrations in Genoa on 20 July -- a demonstrator was fatally shot by a 20- year-old law enforcement official performing his military service in the carabinieri force.

"The Italian authorities should institute a thorough review of the current training and deployment of law enforcement officers involved in crowd control and take all necessary measures to ensure that officers are adequately equipped and trained to employ non-lethal methods of crowd control, and that no more than reasonable force is used to control disturbances," Amnesty International said today.

AI is also urging that the criminal investigation opened into the fatal shooting pays special heed to International standards relating to the use of force and firearms by law enforcement officials. These stipulate that "in the dispersal of violent assemblies, law enforcement officials may use firearms only when less dangerous means are not practicable and only to the minimum extent necessary."

AI is also concerned about the allegations of indiscriminate assaults by officers on non- violent protestors, journalists reporting on the demonstrations and individuals unconnected to the demonstrations. The organization is also greatly disturbed by reports that during a raid carried out on the headquarters of the Genoa Social Forum in the early hours of 22 July, officers subjected individuals to deliberate and gratuitous beatings, resulting in numerous injuries, some of them requiring urgent hospital treatment. Allegations that some of those detained in Genoa over the last few days have been deprived of prompt access to a lawyer and prompt and adequate medical care are also a cause for concern.

"The allegations of gratuitous violence and violations of detainees= rights by law enforcement officials must be investigated promptly, thoroughly and impartially," said AI.

"AI recognizes the difficulties faced in policing summits, especially as certain factions are set on causing violence. The organization does not condone violence aimed at police or property, nor does it oppose the lawful use of reasonable force by law enforcement officials but - - as AI reminded the Italian authorities in the run-up to the G8 demonstrations -- at the same time policing must be carried out with full respect for international human rights standards."